Wednesday, September 1, 2010

Facebook & Friends List Yang Bermuka²

aku memang tak rajin nak comment kat status ke, gambar ke, apps ke, etc... aku comment bila aku ternampak & terasa nak comment. slalunya aku sekadar membaca. kalo aku suka, aku like. kalo tak, aku biarkan aje... bukannya aku rajin pun nak belek² semua. cuma ada 1 benda yang aku rasakan dah mcm kacau privacy seseorang...

lately nie aku perhatikan terlalu ramai orang suka memburukkan kawan² Facebook diorang di dalam blog masing² dengan memaparkan screenshot sebagai bukti... apalah nak jadi? i mean kalo nak tegur kawan FB korang tu, tegur je la kat profile dia or send je msg kat inbox dia. tak perlulah nak take screenshot then post kat blog kutuk diorang mcm². eventhough kau tak suka apa yang diorang buat kat FB skalipun tapi kalo dah sampai nak post everything dalam blog siap papar nama & gambar diorang skali, apa cerita tu? itu dah menjatuhkan maruah diorang. kalo tak suka cara diorang skalipun, tegurlah secara berhemah. bukannya dengan memalukan diorang di dalam blog. tuan punya profile & gambar tu pun entah² tak tau kau dok post pasal dia kat blog. ramai pulak la pengunjung yang mengutuk² di ruangan comment. mengaibkan orang & kutuk mengutuk tu tak berdosa ke? pelik betul aku!

kalo ye pun nak buat entry menarik followers, tak perlulah nak aibkan orang sampai postkan nama diorang, gambar diorang & apa yang diorang bualkan di status diorang. eventhough kau marah skalipun, tak payah la nak provoke sampai nak panjang²kan ke blog. apa tujuan kau jadi kawan diorang di Facebook lepas tu post benda² yang boleh menjatuhkan diorang kat blog? apa yang kau dapat? respect sket la privacy diorang. kalo orang lain invade privacy kau & buat benda yang sama kat ko, tentu kau marah kan? kalo dia buat salah skalipun, apa gunanya perbesarkan cerita kat blog? seriously, apa gunanya kau jadi friends list dia kalo kau tak boleh nak ckp directly kat wall or inbox dia. kenapa mesti dibesar²kan kat blog? kenapa nak ajak followers kau kutuk² & pulaukan dia?

oklah, aku malas nak kata apa dah. sape makan cili, dia rasa pedas. sekurang² aku tak pernah publish nama or gambar orang yang aku tak suka, benci, menyampah & seangkatan dengannya dalam blog aku. i mean kalo dia masih ada dalam friends list kau & kalo kau masih terlalu sakit hati dengan apa yang dia buat di Facebook, pergi kat profile dia, click Report/Block this Person, tick kat Block this Person then click Submit. tak perlulah nak publish nama & gambar dia & kutuk² dia kat blog. takde maknanya...

3 comments:

  1. err..adakah I yang dikutuk itu? OMG...

    ReplyDelete
  2. don't worry, definitely not you or anyone you know... :) ada la certain people yg suka sgt buat camtu. worst case, post kat FB, tag kwn² dia. x cukup post kat FB, post kat blog pulak... susah sgt agaknya utk ignore & block org yg dibenci sgt tu. -_-

    ReplyDelete

thank you! please come again! :)