Tuesday, December 13, 2011

Vice Versa

minggu lepas terbaca banyak benda yang interesting di sana sini. salah satunya tentang fesyen jubah muslimah yang tak berapa nak muslimah sangat tu. jubah sekarang nie mostly cutting ikut body, kainnya jarang and lembut jenis melekap kat kulit. tang mana muslimahnya jubah macam tu? tang mana tutup auratnya kalo masih boleh nampak curve and bonjol sana sini? ada yang jarang sampai boleh nampak apa yang ada di dalam... setahu aku, jubah patutnya longgar bukan ikut body. jubah sepatutnya bukan jenis see through (nipis). jubah sepatutnya labuh, bukannya senteng. bila jadi kejadian yang tak diingini, salah si pemakai jubah ke salah si pembuat jubah? pada aku salah si pemakai la. dah tau jubah tu ketat, melekap, singkat, nipis sampai nampak apa yang patut disembunyikan, lagi nak beli and pakai ke? lepas tu nak salahkan si pembuat jubah and si penjual and si tukang buat onar? sape yang mengundang onar tu kalo bukan diri sendiri?

tahun lepas cerita pasal perempuan gemuk and perempuan kurus. tahun nie pasal jubah and tudung pulak... rata-ratanya menyalahkan perempuan... macam-macamlah diorang nie!

kalo cakap pasal mengumpat, busuk hati and dengki, jari dituding kat perempuan. apa je sikap yang jelek, tuding kat perempuan lagi. that's not fair. bukan semuanya jahat walopun memang ramai perempuan yang jahat... from virtual world to real world whenever something bad happens, almost everyone i've met blames the woman... perempuan kena rogol salah sendiri sebab dia pakai seksi. tapi ada jugak yang tak seksi pun, longgar and tebal pakaian dia pun still kena rogol jugak... but as usual perempuan jugak yang salah, perempuan jugak yang jahat.

aku hanya baca je dari mula sampai abis apa yang diorang balahkan di sana sini tu eventhough kebanyakannya takde moral of the story. aku komen bila aku rasa nak komen tapi slalunya aku memang malas nak komen. bukan sebab tak nak komen tapi sebab ada yang dah cakapkan apa yang aku nak cakap atau pun memang tengah takde mood nak komen. tengah ada mood nak membaca je.

memang tak dinafikan memang ada ramai perempuan bersikap seperti Joyah and Peah; kuat mengumpat, pendengki and busuk hati tapi tak semua perempuan macam tu... memang ada yang jenis nampak salah orang, salah sendiri dia buat-buat tak nampak seolah-olah dia tu sentiasa betul and tak pernah buat salah seumur hidup. bukan semua perempuan tu isi hati and peribadinya, luar dalam macam taik. ada jugak yang sedar diri and berusaha memperbaiki kelemahan diri. senang cerita, sekali pun rambut tu sama hitam atau diwarnakan supaya sama warna sekali pun, setiap manusia tu berbeza tak kiralah lelaki ke perempuan... kalo dulu dia jahat, maybe sekarang dia dah jadi baik or dalam proses menuju ke arah kebaikan. kalo dulu dia baik, maybe sekarang dia masih baik and makin baik or mungkin jugak sebaliknya... selagi dia masih bernyawa, selagi tulah dia masih boleh berubah ke arah kebaikan or keburukan. kita pun tak terkecuali...

samalah juga halnya dengan blogger. bukan semua blogger punya isi hati and matlamat yang sama... ada yang hanya mau mencari kawan lama and baru, ada yang nak tinggikan trafik, ada yang buat duit dari blog, ada yang nak capai berjuta followers, ada yang suka buat tutorial, ada yang suka buat segmen, ada yang suka kongsi pengalaman pahit manis and macam-macam lagi la tapi memang ada jugak bloggers yang berblog hanya untuk suka-suka je (just for fun di kala bosan); bukan untuk ikut trend or apa-apa yang blogger-blogger tegar target or budget nak buat... macam mana nak cakap ye? masing-masing ada alasan and motif tersendiri... tak semua orang ada tujuan and impian yang sama, kan?

kita takkan dapat duga hati orang tak kira la di alam nyata mahupun di alam maya... ada orang yang benar-benar maksudkan apa yang dikata tapi ada juga yang sebaliknya. ada yang jujur and ada yang berpura-pura, samalah macam ada yang hati bersih and ada yang hati busuk penuh dengan ulat yang berkulat-kulat. ada yang ikhlas and ada yang hipokrit. ada yang cakap tak serupa bikin and bikin hati orang lain panas. ada yang baik and ada yang jahat. luarannya maybe nampak suci murni or 'fake' (hanya lakonan semata-mata), dalamannya and realitinya hanya dia and Allah je yang tau.

sesetengah orang tak suka nak berikan penjelasan kenapa dia buat apa yang dia buat sebab bukannya semua orang percaya or ambil peduli pun... bak kata Elbert Green Hubbard, Never explain -- your friends do not need it, and your enemies will not believe you anyway. yang penting kita tau apa tujuan kita. nak luah ke, nak share ke, nak simpan ke, nak join ke, nak tengok je ke, nak ambik tau ke, nak buat tak tau ke, nak baik hati ke, nak kedekut ke, nak berlagak pandai or bodoh ke, etc; itu semua hak masing-masing. sama macam kita tak sukakan sesuatu atau seseorang, pasti ada yang sukakan sesesuatu and seseorang yang kita tak sukakan tu. dan dah tentu-tentulah ada seseorang di luar sana or yang paling hampir dengan kita tapi tak sukakan kita and sesuatu yang kita sukakan; vice versa...

6 comments:

  1. http://mylittlekingkong.blogspot.com/2011/12/best-friend-award.html

    post terbaru ini didedikasi sepenuhnya kepada akak. :)

    ReplyDelete
  2. Many people will walk in and out of your life, but only true friends will leave footprints in your heart. - Eleanor Roosevelt

    thank you for your friendship, Man! :) kalo ada rezeki, kita jumpa Sabtu nie ye? ;)

    ReplyDelete
  3. akak..are u ok???
    hanya jauhari mengenal manikam..

    ReplyDelete
  4. ok je, Atie. x sabar nak jumpa Atie next year! :)

    ReplyDelete
  5. ...aww...joyah? terasa i tau :p .. peah tu kawan i...anyway, pasal jubah tu, kalau dah ketat metat seksi meksi tu bukan jubah, MAXI namanya. Biasalah, belajar tinggi-tinggi tapi pengetahuan am lupa nak belajar. Jubah tu baju panjang cara Arab (Kamus Dewan). Orang Arab pakai camne? Dah la kaler hitam, besar2 lak tu, kalau tak besar pun cutting dia straight.

    Papepun, piliham kita, dosa kita, suka hati kitalah...kan? kan?

    ReplyDelete
  6. lol! bukan ko dgn kawan ko la yg diorg citer tu. org lain... :P

    haah kan, jubah dgn maxi mana sama. pastu apa je fesyen semua nak taruk muslimah tp sbnrnya x mencerminkan istilah muslimah yg sbnr pun.

    kita ckp byk² pun x guna. diorg bukannya x tau semua tu. antara nak dgn x nak je...

    ReplyDelete

thank you! please come again! :)